Máya a Ja

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Najväčšie sklamanie

objasňujem pojem pravda, terapia neskončila

Včera večer som hovorila o pravde. A pravdupovediac tá sa nám tu skonotovala do takých rozmerov, až som sem-tam mala pocit, že som nesprávne podala to, čo som podať chcela. Ale nie, pravda nás zaujíma asi každého, každý máme svoje nároky na pravdu. Chcem preto písať o sklamaní, ktoré nie je až také nemožné ako pravda.

Pravda je to, čo je z druhej strany zrkadla, pravda je to, čo mi vždy ubzikne, pravda je svetlo v Platónovej jaskyni, pravda je to, čo je najkrajšie keď sa zamlčí... pravda má tisíc funkcií a podôb. Ale sklamanie je len jedno a bolí asi najviac.

Stretla som, čítala som, zažila som, videla som sklamanie. Najväčšie sklamanie pre človeka je sklamanie v láske. Aké je to, keď Vám otec zlomí prst, vyhodí Vás z bytu... nie náhodou, ale preto že si pravdu potrebuje na niekom zakryť. Aké je to, keď Vás rodičia ľúbia a nevedia to ukázať? Hrdosť hrdosť.. načo Vám je? Aké je to, keď Vám rodičia sľúbia bicykel a v sobotu výlet a nič sa nekoná? Banality. Ale tieto sa s človekom vlečú celý život. Najhoršie sklamanie je sklamanie v láske, z lásky, od lásky, láskou.

Ak Vás nesklamú rodičia, tak Vás sklame partner... A bola by som hlúpa keby som si myslela, že nikto sa svete sa nesklamal tak ako ja. Už mi je jasné, že sklamanie zažívate aj vy.  A správne mi bolo vytknuté, že pohárikom toto riešiť by bol len ďalší pád. Pochopila som.

A preto vyzývam sklamanie, všetko zlé čo vo mne zanechalo, všetko čo mi nedalo dýchať a riskovať vo vzťahu s ľudmi, vyzývam to na nemilosrdný boj.

A čo pravda? Dá sa predísť klamstvu. A preto opakujem: Rodičia, priatelia, politici, dajte mi pravdu!!!

Neklamte a nesklamte!

Nechcem urobiť tie isté chyby...


Psychiatria | stály odkaz

Komentáre

  1. maja
    najväčšie sklamanie ? na to neviem odpovedať .
    sklamať sa môžeme v rodičoch , deťoch , manželoch , manželkách , priateľoch , v pracovnom kolektíve . každé sklamanie zabolí podľa intenzity s akou ho prežívame . intenzita sily prežívania sklamania je v priamej úmere so silou dávanou druhej strane . čím väčšie dávanie tým väčšie sklamanie . vo všetkých druhoch vzťahov možno hovoriť o určitom druhu lásky . takže láska je za každým vzťahom . a každé zlyhanie vzťahu spôsobuje logicky aj sklamanie v láske . ale ktorý druh lásky prináša najväčšie sklamanie ? asi ten , od ktorého najviac očakávame .
    publikované: 20.12.2008 11:45:04 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  2. topas
    velmi spravne. vzdy vsak ocakavame.. s tym sme sa narodili :)
    publikované: 20.12.2008 11:47:45 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  3. :)
    uha, ano... a sklamanie z bicykla alebo inych slubenych veci v detstve boli a potom sa to nakopuje, nabaluje... az clovek kdesi v sedemdesiatke pochopi, ze sa neda nesklamat... a pravda a sklamanie chodia obcas ruka v ruke, patria asi k sebe :(
    lenze su iste typy, napr. politici, ktori sklamu aj bez pravdy na perach :(((
    pekny clanok, velmi...
    publikované: 20.12.2008 11:52:55 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  4. lubica
    presne pravda a sklamanie idu ruka v ruke, o tom je moj clanok.
    :)
    a je dobre vediet to do buducna :)
    publikované: 20.12.2008 11:56:18 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Hm sklamanie...
    Sklamanie bolí aj od rodiny, sklamať sa dá rôzne... ale tiež súhlasím že sklamanie láskou bolí o čosi viac..
    Možno je to sklamanie z toho celého procesu lásky... Stretneš cudzieho človeka, úplne cudzieho, postupne sa stáva tvojou súčasťou, postupne ho spoznávaš, postupne nieje cudzí, postupne ti začne tvoriť rodinu... Z cudzinca je nová rodina... Z cudzinca je časť tvojho srdca, časť teba.. Ten proces... ten keď musíš pochovať, tak to bolí....
    Partner je človek u ktorého máš jediného pocit že je časťou teba aj keď to to nieje geneticky podložené... preto to sklamanie potom tak bolí...
    mmmm na vyjadrenie podrobností ako to celé myslím by som potrebovala rozhovor :)) alebo veľa veľa miesta :)
    publikované: 20.12.2008 11:56:21 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. a majka
    este som zabudla, ze ten clanok je k vianociam ako stvoreny... mam taky pocit, ze mnohi (aj ked kazdy sa tvari, ze nie) najviac tych sklamani prezivaju cez vianoce, ide casto len o malichernosti: zly darcek, nudny program, zhoreny kolac a pod., ale... nehovori sa v tomto obdobi o negativnych pocitoch... a preto sa mi paci, ze ty si to napisala :)
    publikované: 20.12.2008 11:59:01 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  7. maja
    to očakávanie je podnietené tým , že niečo potrebujeme , alebo niekoho potrebujeme k svojmu životu a vkladáme do toho naše nádeje , že nám to prinesie radosť , šťastie , uspokojenie , naplnenie túžob . to len potvrdzuje , že nedokážeme žiť len sami a len pre seba (odhliadnuc od pár jedincov , ktorí to dokážu ) . aj keď v konečnom dôsledku prídeme na to , že na mnoho vecí si vystačíme aj sami .
    zaujíma ma aj prečo veľa ľudí ostáva single . prečo si utvárajú vlastný svet . je to dôsledok sklamania , neprispôsobenia sa , strachu z budúceho nepochopenia , ...... neviem . pôsobí to na mňa , že ľudia začínajú mať strach z ľudí lebo im neveria . svet je tak strašne zmanipulovaný a dokreslený ( umelo vylepšovaný ), že sa nevie kde je pravda a kde sa už začína poblúznenie .
    publikované: 20.12.2008 12:01:14 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  8. topas
    tvoje myslienky su ako balzam na dusu, nie preto ze sa to dobre pocuva, ale ze je to tak pravdive az.. proste si to niekam musim zapisat. nestudujes psychologiu? co psychologiu ty ides dalej ako objekt a subjekt.. ty tomu rozumies:)
    publikované: 20.12.2008 12:07:46 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  9. lubica
    snazim sa iba byt uprimna k sebe :)
    mozno to by mohli vyskusat viaceri:)
    dakujem:)
    publikované: 20.12.2008 12:08:25 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Topas viacmenej si to trafila :)
    Ľudia ostávajú single lebo sa boja vlastného šťastia... Neveria mu... neveria že to je pravdivé šťastie, neveria že to šťastie ich nakoniec nesklame...
    Možno to je aj preto lebo sú tak ubíjaní životom že už viac sklamania nechcú. A potom keď začnú cítiť nakoniec šťastie tak radšej utečú aby sa znova nesklamali... lebo vieš ako to býva.. keď nič nečakáš tak ťa nemá čo sklamať.. Naopak keď sa takýto človek dostane po všetkých tých sklamaniach do stavu šťastia tak očakáva veľa.. očakáva minimálne vynahradenie všetkých doterajších sklamaní...
    A tak radšej utekajú... Aj ja som utiekla... Vrátila som sa... Ale naďalej sa ubíjam nedôverou v šťastie a očakávaním sklamania... Možno sa to raz zmení...ale ako to už asi vyplýva z napísaného... neverím...
    publikované: 20.12.2008 12:09:18 | autor: kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. kiti
    mam pocit ze tvoj koment sa dobre doplna s poslednym komentom od topas:)
    publikované: 20.12.2008 12:10:03 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  12. kiti
    hovoris mi z duse !!! teda fakt :)
    publikované: 20.12.2008 12:11:13 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  13. Maji :)
    Perfektne sa u teba diskutuje :)
    Som rada, že aj takí ľudia sú na blogu... :)
    publikované: 20.12.2008 12:16:13 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. kiti
    dakujem:) som rada ze par spravnych ludi sa zastavilo v tejto diskusii, naozaj:)) pomaha to:)
    publikované: 20.12.2008 12:18:31 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  15. a kiti
    kedze asi viem o com pises.. a viem co je to mat blok pred vztahmi zo strachu pred sklamanim.. tak ja som si dala take vzdusne ciele, ze vyzyvam sklamanie na boj... co si o tom myslis?
    publikované: 20.12.2008 12:19:28 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Noo ja som momentalne v stave ukrutneho boja na zivot a na smrt :)
    Len ja uz som sa v priebehu par rokov dostala do stavu v ktorom mam pocit ze tento boj uz nezvladam sama... Myslienky sklamania ma prenasleduju kazdu sekundu... Stali sa mojim spolocnikom vo dne aj v noci... Je to tazke... uvidime ako to dopadne... Raz utekam raz bojujem..
    Ale bojovat by sme mali.. Pokial bojujes tak mozes ziskat... ked bojovat prestanes, zacnes len stracat...
    publikované: 20.12.2008 12:24:04 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. dakujem, kiti
    suhlasim, skusim :)
    publikované: 20.12.2008 12:27:04 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  18. a ked
    najdem v tej knihe nieco mudre k tejto teme, tak napisem :))
    publikované: 20.12.2008 12:27:57 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  19. majka , kiti
    dôvodom nedôvery sú veľké možnosti anonymného spoznávania sveta . nie je totiž nič jednoduchšieho ako krásna prezentácia , hoci skutočnosť je úplne iná . možno to časom bude diagnóza spočívajúca v tom , že sa nedokáže odlíšiť realita od fikcie ako predkladateľom tak aj príjemcom .
    otecko hovorieval : reklama je navoňaná mrcina . je to pravda . len ak sa dostaneme pod vábivý povrch reklamy spoznáme podstatu reklamovaného objektu . problém je v tom , že nie každý objekt je preskúmateľný vo svojej podstate . úprimnosť ľudí sa vytratila .
    publikované: 20.12.2008 12:28:40 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  20. topas
    zas mi z toho vychadza ze dobre sa zaklada na klamstve, a to klamstvo sa dobre zivi v dasom klamstve a tak to ide.. a chudaci ludia... preto neverim .. len malo co uverim, aj sebe niekedy len po dokladnej analyze :D
    a teraz sa citim ako strasny kritik.. ale ze su luda az tak slepi a sprosti ze ich nezaujima co je pod obalom?
    poznam to osobne, ked sa predava podla obalu, je to nechutne prieci sa mi to... prehlbuje to moj nihilizmus.. ale ja nachadzam pokoj v tom ze tomu neverim:)
    publikované: 20.12.2008 12:34:08 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  21. majka
    mojou školou psychológie je život , jeho pozorné počúvanie a večné hľadanie pravdy .
    raz som čítala : medicínska veda tak pokročila vo svojom výskume , že na svete už niet ani jedného zdravého človeka . takto je to aj s ľudskou dušou . má strašne veľa zákutí a nepredvídateľných reakcií . podrobným skúmaním objavujeme ďalšie a ďalšie detaily a odlišnosti jedincov .
    páči sa mi výrok : čím viac spoznávame , tým menej vieme .
    publikované: 20.12.2008 12:35:01 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  22. topas
    a preto verim, ze je dolezite zachranit aspon sameho seba pred chorobou dusevnou i fyzickou, nemusim obsiahnut vsetku pravdu, ale snaha o to a vyrovnanie sa s nelahkymi vecami ... to by som chcela:)
    publikované: 20.12.2008 12:41:37 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  23. majka
    ľudia chcú byť klamaní . aspoň na nejaký čas . je to jedno či kvalitou tovaru alebo ľuďmi . to klamstvo ich na chvíľku uteší , lebo im nahrá do karát . majú pocit , že nie sú zodpovední za to , čo im spôsobilo žiaľ , sklamanie . nechajú sa učičíkať v klamstve . do určitej miery ich chápem . liek na bôľ musí obsahovať aj trochu jedu , aby trocha tlmil vnemy . lebo až s odstupom času sa dokážeme lepšie pozrieť na skutočné dôvody bolesti a zistíme , že chyba je aj v nás , len si to oveľa ťažšie pripúšťame .
    keď sa zamyslíme nad všetkým čo sme si popísali , tak stále sú to naše reakcie na okolitý svet . naše vnímanie , chápanie . myslím si , že sa tomuto fenoménu neprikladá taká dôležitosť akú si zaslúži . preto je veľmi dôležité vyjadrovať svoje pocity a hovoriť aj o svojom zmýšľaní a hlavne o svojich názoroch . rôznorodosť názorov závisí od uhla pohľadu jednotlivcov a má umožňovať sa čo najviac priblížiť k objektívnemu výsledku .
    publikované: 20.12.2008 12:52:24 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  24. jasne, topas
    toto. nieco ako interaktivita? nielen ja ale aj nazor druhych je dolezity pre cestu k pravde. toto hovori aj rogers v humanistickej psychologii a toto je aj ciel jeho psychoterapie.. hovorit o pocitoch...
    publikované: 20.12.2008 13:05:01 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  25. pemýšľam...
    je to smutné... ale je to tak... ľudia ktorí nerozmýšľajú do hĺbky sú šťastní...
    Naopak ľudia ktorí analyzujú do hĺbky, ktorí sa zamýšľajú sa utápajú v depresiách...
    Je daň za premýšľanie, za vyššiu inteligenciu život v nešťastí?
    publikované: 20.12.2008 13:05:40 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. Majenka
    sklamaniu učím už aj deti predchádzať....nečakajte modré z neba, ani to, čo vám tatino s obľubou nasľubuje bez uváženia, lebo človek mieni, osud mení, je treba byť pripravený v prípade plánov a očakávaní na alternatívu B - nevyjde to...ak v sebe nesieme a pripúšťame túto možnosť, tak to menej bolí... naučila som sa to v detstve, prežila som s tým pubertu, lásky a podobne, ale pravdou je, že napriek pripravenosti to človeka aj tak zaskočí...
    publikované: 20.12.2008 13:11:53 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  27. kiti
    áno. bohuzial alebo nastastie, chapes:)
    publikované: 20.12.2008 13:13:34 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  28. maji ved prave :)
    ze bohuzial aj nastastie :) ach jaj... idem radsej do Auparku... znechutit sa zase :))
    publikované: 20.12.2008 13:14:43 | autor: kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. matahari:)
    ja viem, zivot nas nauci, aj pripravit sa na alternativu B.. a na dne toho vsetkeho samota. nikdy nie sme taki silni aby sme nic nechceli a vsetko sami dokazali... aj ked som si to neraz tak povedala.. nic nechcem.. ale ale ale...
    publikované: 20.12.2008 13:15:06 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  30. kiti
    ale nech ta drzi to ze v tom nie si sama :)
    publikované: 20.12.2008 13:16:46 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  31. No maji :)
    Ked to prezivas takym stylom ako ja tak to ma nedrzi ;)) to nikomu neprajem... :) takze dufam ze si na tom lepsie :))
    publikované: 20.12.2008 13:20:29 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. aha
    no kiti, je mozne ze ja si svoje problemy niekedy len nafukujem.. :(
    a nezelam veru nezelam ani ja nic horsie
    publikované: 20.12.2008 13:28:30 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  33. U mna tie problemy su doooost hlboke :)
    Ale snazim sa ich sama nejak ukocirovat :)
    Ale zijem ;) a to je hlavne nie? A analyzujem :)) aspon nejake to ma pozitivum :))
    publikované: 20.12.2008 13:36:46 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. kiti
    najvacsie pozitivum je ze zijes
    ale to uz asi moc analyzujeme :)))
    publikované: 20.12.2008 13:44:11 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  35. asi hej :D
    A asi máme obe ten istý problém.. :))) Odhaliť moment kedy je potrebné prestať analyzovať lebo začneme zachádzať do absurdností :))
    Ale na druhej strane aj pri absurdnostiach je diskutabilné či to nie sú len tabuizované samozrejmosti :))
    radšej idem :)))
    ale teším sa na ďalší článok :))
    publikované: 20.12.2008 13:49:22 | autor: Kiti (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. kiti
    myslim, ze v tomto si rozumieme. len bez na vdzuch ci kam to... si predstav ze ja trcim na dedine na ktoru SADka z vysoka s... a nemozem zohnat odvoz ... tak idem upratova a citat . :)))
    publikované: 20.12.2008 13:51:26 | autor: Majamaja (e-mail, web, autorizovaný)
  37. Maja...
    ja sem šplechnem trocha nefilozofie...
    aj Tublatanka spieva - Pravda zvíťazíííííí... ((-:
    publikované: 20.12.2008 19:00:41 | autor: lasky (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014